Skip to main content

1. De koopakte wordt opgemaakt

Wanneer jij en de verkoper een koopsom zijn overeengekomen, is het zaak om de verkoopmakelaar jouw persoonsgegevens toe te sturen. Dit is nodig om de koopakte op te kunnen maken. De volgende informatie is in ieder geval nodig:

  • volledige voornamen en achternaam
  • geboorteplaats en -datum
  • huidige adres
  • e-mailadres en telefoonnummer
  • burgerlijke staat
  • indien van toepassing; je huwelijksgoederenrecht (getrouwd in gemeenschap van goederen, onder huwelijkse voorwaarden of een geregistreerd partnerschap)
  • kopie paspoort, ID-kaart of rijbewijs

Lever deze gegevens zo snel mogelijk aan. De verkoper mag namelijk – zolang hij geen handtekening heeft gezet – van de verkoop afzien, ondanks dat jullie de koopsom via e-mail of per telefoon zijn overeengekomen. Hoe sneller de koopakte is opgemaakt en getekend, hoe eerder jij meer zekerheid hebt.

2. Kies een notaris

In de koopakte wordt vermeld via welke notaris de sleuteloverdracht zal plaatsvinden. Jij als koper mag de notaris kiezen. Geef zijn naam en het kantoor direct door aan de verkoopmakelaar wanneer je je eigen gegevens opstuurt. Heb je er nog geen gevonden? Dan mag je dit ook op een later moment doorgeven. Wacht er niet te lang mee, de notaris heeft namelijk ook een aantal weken nodig om de sleuteloverdracht van het huis te kunnen voorbereiden. Hij legt alle afspraken vast in de leveringsakte die je op de dag van de overdracht tekent.

 

3. Het tekenen van de koopakte

Is de akte opgemaakt en klopt alles inhoudelijk met wat jullie zijn overeengekomen? Dan kun je de akte met een gerust hart ondertekenen. Heb je een aankoopmakelaar? Dan zal hij of zij de akte ook doornemen en controleren of alles juist is.Zodra de verkopers de koopakte ondertekend hebben, gaan de drie dagen bedenktijd in. Dit is voor jou een periode waarin je alsnog (zonder reden en kosteloos) van de koop af kunt zien. Houd er rekening mee dat de derde dag niet op een weekenddag of nationale feestdag mag eindigen. Ook mag er in de telling maar een weekenddag gerekend worden.

4. Schakel een taxateur in

De bank wil zeker zijn van de waarde van het huis voordat die je de lening verstrekt. De waarde van het huis wordt aangetoond middels een taxatierapport. Omdat dit zo’n belangrijk onderdeel uitmaakt van de beoordeling voor je hypotheek, is het verstandig om dit na het tekenen van de koopakte direct in gang te zetten. Hoe eerder het taxatierapport bij de bank is, hoe sneller die verder kan met de beoordeling van jouw hypotheekaanvraag.

5. Het regelen van de hypotheek

Heb je eerder al een adviesgesprek gehad? Dan kun je nu weer contact met ons opnemen om te laten weten dat je een huis hebt gevonden en het koopcontract hebt getekend. Begin alvast met het verzamelen van de benodigde documenten, zoals:

  • de door beide partijen getekende koopakte
  • het taxatierapport als dit al opgemaakt is
  • een kopie van je legitimatiebewijs
  • een recent loonstrookje
  • afschrift van je spaarrekening(en)
  • aangifte inkomstenbelasting
  • pensioengegevens
  • overzicht van persoonlijke leningen
  • overzicht studieschuld
  • overzicht van je beleggingen
  • een werkgeversverklaring of eventueel een intentieverklaring
  • indien je een eigen bedrijf hebt; de jaarcijfers van de afgelopen drie jaar
  • optioneel: een specificatie van de verbouwing

 

6. De bouwkundige keuring

Heb je in de onderhandelingen afgesproken dat de koop afhankelijk is van de uitkomst van een bouwkundig rapport? Schakel dan ook zo snel mogelijk na het tekenen van de koopakte een bouwkundige keurder in. Hij zal contact opnemen met de verkoopmakelaar om een afspraak te maken en langs het huis te gaan. Aan de hand van zijn bezoek brengt hij een bouwtechnisch rapport uit.

7. Noteer alle data in je agenda

In de koopakte worden diverse data genoemd die van belang zijn om in de gaten te houden. Noteer deze daarom in je agenda, plak ze op de koelkast of zet ze in je telefoon. Het maakt niet uit waar, maar zorg ervoor dat je overzicht houdt op:

  • de datum dat de waarborgsom/bankgarantie binnen moet zijn (gemiddeld zo’n zes weken na het tekenen van de akte);
  • de datum dat de financiering rond moet zijn (gemiddeld zo’n vijf weken na het tekenen van de akte);
  • data van eventuele extra ontbindende voorwaarden.

Heb je een aankoopmakelaar ingeschakeld? Dan worden deze data ook door hem of haar in de gaten gehouden.

 

Bereken in 2 minuten jouw maximale hypotheek

Snel een hypotheek-gesprek?

Ben je het huis van je dromen tegen gekomen en wil je supersnel een gesprek met onze hypotheekadviseur

Maak online een afspraak en we zitten binnen 24-48 uur aan tafel. 

Wil je een afspraak op zaterdag? Bel ons even op 013-5770395.


hypotheek voor ondernemers

Ben je ondernemer en wil je een hypotheek afsluiten? Wij hebben al mogelijkheden als jouw onderneming minimaal 12 maanden bestaat. 

Kijk wat anderen zeggen over onze dienstverlening.

op de website van advieskeuze.nl vind je reviews van vrijwel alle advieskantoren in Nederland. Je kan dus eenvoudig zien hoe anderen onze dienstverlening hebben ervaren. 

Heb je vragen of wil je een afspraak maken, bel 013-5770395 of klik HIER om een afspraak in te plannen. 

 


Kempenburg Hypotheekadviseur Tilburg - lagere maandlasten hypotheek

besparen op jouw hypotheek

Doe nu de test !

wil jij ook besparen op jouw maandelijkse hypotheeklasten? 

Bereken in een paar minuten of ook jouw hypotheek goedkoper kan met onze handige bespaar-check. 

Leuk huis gezien?

Check de waarde!

Ben je een leuke woning tegengekomen en je wil de waarde alvast checken voordat je een bezichtiging gaat plannen? 

Met onze handige tool ontdek je binnen een handomdraai de waarde. 

Gratis waardebepaling woning - Kempenburg Tilburg